Transformatie station Ede-Wageningen

Aannemerscombinatie
EdesPoort
Opdrachtgever
ProRail
Vier jaar lang werkte aannemerscombinatie EdesPoort, bestaande uit Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen Arnhem, aan de realisatie van het vernieuwde station Ede-Wageningen. Het resultaat: een toekomstgericht vervoersknooppunt en een echte eyecatcher in de regio.
Een nodige transformatie
De vernieuwing van het station was geen luxe, maar een noodzaak. De regio inclusief de stad Ede groeit snel, zowel in inwonersaantal als in mobiliteitsbehoefte. Het oude stationsgebouw uit 1984 kon de toenemende reizigersstromen niet meer aan. Daarnaast speelt toegankelijkheid een grote rol. Ede-Wageningen ligt op een druk bereden spoortraject tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Door de toename van het treinverkeer waren de spoorwegovergangen steeds vaker en langer gesloten. Met de aanleg van onderdoorgangen en een fiets- en wandelbrug is dit probleem structureel opgelost. Reizigers en omwonenden kunnen nu sneller, veiliger en comfortabeler het spoor kruisen.

Vernieuwing station
De vernieuwing van station Ede-Wageningen omvatte niet alleen het stationsgebouw en de spoorinfrastructuur, maar ook de volledige omgeving voor voetgangers en fietsers. Het resultaat is een modern, duurzaam en goed verbonden vervoersknooppunt. Hieronder enkele hoogtepunten die deze transformatie zo bijzonder maken:
- Het stationsgebouw van Ede-Wageningen is volledig vernieuwd en ontworpen door Mecanoo en Haskoning. Het ontwerp legt de nadruk op duurzaamheid en maakt gebruik van natuurlijke materialen, zoals hout, wat zorgt voor een warme en eigentijdse uitstraling.
- Er zijn twee nieuwe tunnels onder het spoor gerealiseerd: De eerste tunnel is bedoeld voor fietsers en voetgangers en vormt een veilige verbinding tussen de noord- en zuidzijde van het station. De tweede tunnel verbindt de perrons met het stationsgebouw en de bushaltes aan de zuidzijde. Deze tunnel is als prefab constructie verplaatst, een indrukwekkende prestatie, gezien het formaat: 8.030 ton zwaar, 65 meter lang, 49 meter breed en 7,5 meter hoog.
- Een echte blikvanger is de nieuwe perronoverkapping, opgebouwd uit 23 houten driehoeken van elk 70 ton. Deze rusten op robuuste stalen kolommen en geven het station een karakteristieke en open uitstraling.
- Een stukje verderop is een langzaamverkeersbrug gebouwd over het spoor. Deze brug is speciaal ontworpen voor voetgangers, fietsers en servicevoertuigen zoals strooiwagens, en zorgt voor een veilige oversteek tussen beide zijden van het spoor.
- De spoorinfra in het stationsgebied is grondig aangepakt: Verouderde wissels zijn vervangen door moderne, efficiëntere exemplaren. Er is een nieuw spoor aangelegd en het station beschikt nu over een vijfde perron. Om deze uitbreiding te ondersteunen, zijn nieuwe bovenleidingsportaalmasten geplaatst. Dankzij deze aanpassingen is het station klaar voor een hogere treinfrequentie en toekomstige groei.
Hieronder een aantal sfeerimpressies van het station:
Een geslaagde transformatie
Jaarlijks meten ProRail en NS hoe reizigers de Nederlandse stations ervaren. Elk station krijgt daarbij een rapportcijfer. In 2024 sprong station Ede-Wageningen er opvallend uit: waar het station in 2023 nog een 6,2 scoorde, steeg het in 2024 naar een 7,1. Daarmee was het de grootste stijger van het jaar, een duidelijk bewijs dat de grootschalige vernieuwing zijn vruchten heeft afgeworpen.